logodave

 

Wat is cardetailing?

Cardetailing kan gezien worden als een verzamelnaam voor het gedetailleerd diepreinigen, (hoogglans)polijsten, herstellen en langdurig beschermen van zowel het in- als het exterieur. Ieder stukje van de auto wordt nauwkeurig aangepakt en ieder detail wordt meegenomen. Hieronder staan grofweg de fases waarmee de lak van uw auto wordt hersteld. Impressie van de werkwijze. Zie de video's beneden!

Ik werk uitsluitend met kwaliteitsprodukten van o.a.  Collinite, Gyeon, Scholl Concepts, Monello, Valet PRO en Nanolex.

Reinigen

De auto wordt eerst gefoamed. Een dikke schuimlaag hecht zich aan het oppervlak om zo de eerste grove vervuiling los te weken. Hierna wordt de auto afgespoten en opnieuw grondig met de hand gewassen met een combinatie van lichte en sterke reinigers. Speciale reinigers voor 'vliegroest' zorgen voor de verwijdering van miniscule metaaldeeltjes (met name uit remstof). Ook voor hars en teervervuiling zijn speciale reinigers. Niet alleen de lak maar ook de rubbers en kunststofdelen worden grondig gereinigd en ontvet.

foam

Kleien

Met speciale klei en glijmiddelen wordt de lak secuur gekleid om dieperliggende en vastzittende vervuiling te verwijderen. Na een dergelijke grondige reiniging is de lak weliswaar weer spiegelglad maar komt de ware staat van de lak naar boven. Swirls (waskrassen) en lakdefecten worden dan direct zichtbaar. Veel tweedehands auto's verlaten de showroom met een flinke laag 'fillers' die veel defecten verdoezelen. Na enkele wasbeurten worden de meeste krassen dan vaak weer zichtbaar. Verhullen is iets anders dan herstellen.

klei

Polijsten

Met handmatig en machinaal polijsten (in meerdere stappen) wordt de lak gecorrigeerd voor zover haalbaar. Afhankelijk van de lakdikte kan er meer of minder gecorrigeerd worden. Met verschillende polijstmiddelen, compounds en polijstpads wordt geprobeerd de juiste combinatie te vinden om zo effectief mogelijk correctie te behalen. Krassen, hologrammen en 'swirls' worden verwijderd. Deze stap bepaalt voor het grootste deel het eindresultaat. Hoe egaler het lakoppervlak hersteld wordt, hoe meer licht onafgebogen wordt gereflecteerd. 

polijsten 

Beschermen


Als de lak zo goed mogelijk is hersteld, moet deze weer beschermd worden tegen weersinvloeden en UV. Alleen zo behoudt je de glans en is reinigen in de toekomst vele malen makkelijker.

Beschermen kan met een wax, sealant of een coating. Waxen kunnen volledig synthetisch zijn (sealant) of verrijkt zijn met Carnauba. Carnauba is een natuurlijk bestanddeel en afkomstig uit de bladeren van de Braziliaanse palm en geeft een in een hoog percentage de lak een prachtige glans en bescherming. Ook coating zijn als bescherming uitermate geschikt. Het aanbrengen ervan luistert echter zeer nauw maar het resultaat is zeer duurzaam. De standtijd van een wax is enkele maanden waarbij sealants daar enkele maanden aan toe kunnen voegen. Glascoatings zijn nog duurzamer en kunnen makkelijk een standtijd van 1 à 2 jaar hebben.

Naast de lak worden ook de overige delen degelijk beschermd. Denk hierbij aan dressings voor banden, rubbers, wielkasten en overige kunststoffen maar ook voor cabriodaken. Ook de ramen worden, na goed te zijn gereinigd of gepolijst, voorzien van een glascoating. Ze worden dan zeer waterafstotend en zijn makkelijker te reinigen. De standtijd hiervan bedraagt enkele maanden tot een jaar.

Het is na een behandeling aan te raden de auto met de juiste middelen te onderhouden. Op verzoek kan een onderhoudspakket worden samengesteld. Hierin zit een hoogwaardige shampoo, washandschoen, droogdoek en een onderhoudsspray. De auto kan ook door mij periodiek worden onderhouden. Vraag gerust naar de mogelijkheden en prijzen.


Hieronder een video-impressie van een full detailbehandeling van een Audi R8

 

 


Hieronder een video-impressie van een full detailbehandeling van een Audi A8